9724,50%-0,42
35,19% 0,30
36,73% 0,92
2968,28% 1,32
4806,92% 0,71
Uzaktan bakıldığında bu dümdüz uzanan yolun öbür ucunda tekne şeklindeki bir şapkayı andıran bir yapı göze çarpar.
Uzaktan bakıldığında bu dümdüz uzanan yolun öbür ucunda tekne şeklindeki bir şapkayı andıran bir yapı göze çarpar. İşte bu Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nin güneybatısındaki Hotan kentine bağlı Lopnur ilçesinin Lopnurlular Köy Manzara Bölgesi’nde yer alan Kültür Sergi Salonu’dur.
Lopnur ilçesindeki Lopnurlular Köy Manzara Bölgesi’nde bulunan Kültür Sergi Salonu, 2014 yılında Lopnurlular Köy Manzara Bölgesi’nde inşa edilen Lopnurlular Kültür Sergi Salonu, 2021 yılında tamirat sonrası yeniden açılmıştır.
Lopnurlular Köy Manzara Bölgesi Yönetim Komitesi Müdür Yardımcısı Xian Kai, sergi salonunun, Lopnurluların gelenek ve görenekleri ve kültürünün yanı sıra su kaynaklarının peşinde göç etme sırasında civarındaki etnik gruplarla temas ve değişim kurarak kaynaştıklarını temel çizgi yaparak, Lopnurluların üretimi ve yaşamlarının simgesi olan eski nesneler ve antikalarıyla, onların bir zamanlar evsiz ve su peşinde göçebe ve balıkçı bir yaşam sürdürdüklerini ve ilkel kullanım aletleriyle geçimini sağlayarak, Lopnur çölünde varlığına devam ettiklerini ve titizlikle ve ısrarla çalışarak eşsiz bir kültür ortamı yarattıklarını gözler önüne bir kez daha serdiklerini belirtti.
Xian Kai ayrıca, “Lopnur, antik İpek Yolu, Loulan Antik Kenti, Küçük Müren Mezarlığı ve Kıyakkuduk İşaret Kulesi gibi tarihi gerçeklere ilişkin açıklamalarda, Lopnurluların etnik kökeni, göçü ve entegrasyonunun yanı sıra onların İpek Yolu’ndaki ‘canlı fosil’ olarak adlandırılan Lopnurluların bugününe dair içerikler ayrıntılı olarak anlatılıyor.” dedi.
Ziyaretçiler özel kültürel sembolleri içinde barındıran sergi salonuna girmeden önce bu atmosferi hissedebilir. Sergi salonunun dış yapısı, Lopnurluların tekne şeklindeki geleneksel şapkasına benzer, bu tür şapkanın kenarları geniş olduğu için güneşten korur, kumdan önler, başı sıcak tutar ve özel durumlarda şapkanın tüm kenarı yukarı çekilince içine su doldurulabilir, işte bu Lopnurluların genellikle başlarına taktıkları bir semboldür. Sergi salonunun kapısının her iki tarafındaki rafta beş adet büyük kürek bulunuyor, buna bakınca Lopnurluların bir zamanlar balıkçılıkla geçindikleri anlaşılıyor.
Lopnurlular Kültür Sergi Salonu’nun iç görünümü
Salona girince sıralar halinde dizilmiş binici çizmeleri, tekne şeklindeki şapkalar, kanolar, fosil nanlar, tekstil dokuma makinesi, balık mızrakları ve kilim desenli dokuma kumaşlar zamanın getirdiği hızlı değişikleri anlatıyor.
Xian Kai, “Xinjiang, Doğu ve Batı kültürlerinin kaynaştığı ve çarpıştığı ve insan uygarlığının değişim ve karşılıklı yararlanması için göz kamaştırıcı bir sahne hazırlıyor, Lopnurluların gelenek ve görenekleriyle kültürü de temas ile değişim ve kaynaşmanın sonucu ve Çin’in seçkin geleneksel kültürünün önemli bir parçasıdır.” diyor.
Lopnurluların halk kültürünün biçimleri sözlü edebiyat, halk şarkıları ve dansları ve halk müziğini içerir, Lopnur halk şarkıları ve Lopnurluların aslan dansı ve yemek pişirme dansı ulusal ve özerk bölgenin somut olmayan kültürel miraslarının aktarılması projesine dahil edildi. Aslan, Xinjiang’a özgü bir hayvan türü değildir, fakat Lopnurlular aslan dansı tarihten beri koruyor. Lopnur halk türküsü “Kırmızı Gül” ile Guangdong eyaletindeki Hakkaların halk şarkısı aynı melodiyi taşır.
Lopnurlular Kültür Sergi Salonu’nun iki kanadında Tarım Nehri sergi alanı ve işaret kuleleri sergi alanı bulunuyor. Tarım Nehri sergi alanında, Çin’in en uzun iç nehrinin kaynağı ve ekolojik çevresi tanıtılırken, Tarım Nehri Havzası’ndaki ekolojik çevrenin kapsamlı ıslahından sonra elde edilen olumlu sonuçlar daha net şekilde izleyicilerle buluşturuluyor. İşaret kuleleri sergi alanında, tanınmış bir Çinli keşifçi Lei Diansheng tarafından Lopnur ilçesine bağışlanan 56 etnik grubun bronz heykelleri sergileniyor.
Tarihte Harbin’den yola çıkan Lei Diansheng, 10 yılda 81 bin kilometre yolu yürüyerek, ülke genelinde yaşayan 56 etnik grubun toplu şekilde yaşadıkları bölgeleri ziyaret etti. 2008 yılında Lopnurluların göç ve entegrasyon yoluna yeniden koyulan Lei Diansheng, “ölüm denizi” olarak kabul edilen Lopnur’u geçti ve son durağı Lopnurlular Köy Manzara Bölgesi’ne ulaştı. Günümüzde, sergi salonunda sıralar halinde dizilmiş heykeller, tüm etnik grupların bir aile üyeleri gibi kaynaşarak, iyi ve zor günleri ortaklaşa paylaştığının sembolüdür.
Lopnurlular Kültür Sergi Salonu’ndaki İşaret Kuleleri sergi alanı
Son yıllarda, Lopnur ilçesi, Lopnurlular Köy Manzara Bölgesi’nin ulusal 5A düzeyinde manzara bölgesine ve Lopnur’un turist pilot bölgesine dönüştürülmesi çalışmasını bir fırsat olarak değerlendirip, Lopnurluların zengin kültürel çağrışımını daha da keşfederek, bölgede “avcı ailesi”, “balıkçı ailesi” ve “bir Lopnurlu aile” gibi milli özelliklere sahip aile ziyaret pansiyonlarını açarak, turistlerin Lopnurluların deneyimini bizzat yaşaması için kolaylık sağladı.
Ayrıca Lopnurlular Kültür Sergi Salonu yeniden tasarlanıp dekore edildikten sonra turistlere ücretsiz açıldı. Turistler, salondaki yerel milli özelliğe sahip Lopnurluların çay evi, kilim atölyesi ve Changshou (uzun ömür) bahçesinde turistler Lopnur keten tohumu çayı, özgün yiyecek ve içeceklerin tadına bakabiliyor ve uzun ömürlülük kültürüyle bizzat tanışma fırsatı bulyor. Burası turistlerin en çok akın ettiği alanlardan biri haline geldi.
Lopnurlular Kültür Sergi Salonu, Tarım Nehri’nin şırıl şırıl akan suyu eşliğinde, Lopnurlular Köy Kültür Manzara Bölgesi’ne gelen turistlere gizemli ve sihirli gelenek ve göreneklerin çekiciliğini sergiliyor.
Kaynak: Çin Uluslararası Radyosu
Hibya Haber Ajansı